Home

Monday 7 June 2010

Geluk

Ik had mijzelf afgevraagd of ik mijn blog eeuwig geluk of oneindig geluk zou noemen. Voor mij betekent eeuwig geluk zeker het geluk dat wij ervaren in de hemel, maar het heeft meer het idee van een geluk dat eeuwig door gaat. “Oneindig” geluk betekent voor mij dat je geluk zo groot is dat er geen einde aan is. Het is het verschil tussen kwantiteit (is dat Nederlands ?) en kwaliteit. Met kwaliteit bedoel ik het geluk zo diep is dat men het gewoon niet kan voorstellen. In Engels is het verschil gemmakkelijker te verwoorden, want eeuwig zou worden vertaald als eternal, terwijl oneindig vertaald zou worden als infinite.
Een moment van oneindig geluk is zo groot dat al het geluk op aarde meer een “ongeluk” schijnt te zijn. Oneindig diep geluk kan men alleen vinden bij God en het is dan ook mijn bedoeling om te schouwen dat God ons oneindig geluk is en hoe de Kerk zegt dat wij Hem kunnen ervaren.

Het is jammer dat wij zo bemoeid zijn met onze dagelijkse beslommeringen dat wij heel weinig aan God denken. Wij denken wel veel over het geloof en de geboden en de Kerkleer, maar eigenlijk heel weinig over God. Wij denken misschien wel veel over theologie (wetenschap) maar niet genoeg theofilie (liefde). Uiteraard kan men God alleen leren kennen op je knieen, door ervaring.

Mijn blog is dan ook een poging om het mysterie van Gods liefde te verkondigen, zo ver ik dat kan doen.

No comments: